DIALOG - O humanitě

23.01.2016 05:46

Bez lidských příběhů  minulosti, současnosti a odhadů budoucnosti dialog o humanitě dialog patrně nelze zahájit. "Moc mluvíš a málo píšeš do novin", "Zabiju Tě a každý soud mně osvobodí", "Srandičky, rumový kuličky a trenýrky do zvonu" a další jednovětky bývaly signály mezi přáteli, že buď je veselo nebo naopak něco přeháníme. Slovo "zabiju" jsme však vyslovovali s něhou případně výstražně, rozhodně ne s úmyslem skutku. Byla doba, kdy se společnost navzájem dokázala formovat a nepotřebovala tolik pravidel, zákazů, příkazů a norem. Občas stačil významný pohled a člověk věděl že přestřelil, obrazně se začervenal a bez zloby jsme ve fungování pokračovali dál. Nenápadně se dostáváme do doby řízené normami a ze severu zaznívá věta síly mrazivého větru: "Rodiče nejsou důležití, důležitá je péče" z Barnevernu z úst ženy v jejím pozadí *). Místo novátorství a veselí postupně nastoupily starosti nebo obavy co bude dál a čím dál častěji si klademe otázku CO S TÍM?

 

Kodexy - deklarace - společnost - práva - soudy - tresty, tak mohl znít název dialogu a mohl být bez dlouhého úvodu. Aby společost, společenství, spolky, rodiny, mohly fungovat, mají dbát jejich pravidel. Psaných i nepsaných, například není třeba vyhlašovat pravidla rodinny, že boty se nedávají do ledničky a špinavé prádlo na místo určené. Ve skutečnosti a v médiích se častěji a stupňovaně pere špinavé prádlo, bez schopnosti se byť obrazně červenat. Stáváme se společností ne svobodnou ale nevázaných svobod. Onehdy byl přítel svědkem události, kdy cestující (světlých vlasů) obtěžoval verbálně i fyzicky cestující v tramvaji a po vystoupení zfackoval paní čekající na zastávce, nikdo proti němu nezasáhl ani verbálně. Jsme svědky útoků na svobodu i životy, obrana nám klouže mezi prsty. Máme se spoléhat na trestní řízení, na spravedlivý soud a nositele despotismu? Kodex chování, etika, etiketa ztrácí glanc pod institucemi práva. Vztahy na pracovištích se zhoršují, lidé mají deprese, nádory i mrtvice, převážně z mezilidských vztahů. Zažalovat zhoršené mezilidské vztahy lze jen stěží.

Příčina je v absenci jakéhosi ukotvení, vztahu k svébytnému celku, ve vnitřním nastavení, vytrácí se hrdost a zodpovědnost za své chování a skutky. Zaměnily se hodnoty, společenský trend včetně politiky je vše zesložitět, kritizovat a hanět, předkládat nesmysly a podstatné odsunovat do budoucnosti. Každý z nás se může ocitnout v roli oné ženy na zastávce. Až nakonec hanba nás bude fackovat, že jsme si těch jevů a projevů nevšímali dřív.

V obavě o ztrátu hodnot se ohlížíme po něčem, co nám dá právo na to, na co máme od narození nárok - na život a důstojný život. Ale proč bychom jej měli mít na základě čeho, jakého ustanovení vnímáme jen stěží. Nestačí přece, že kdo mně zfackuje, urazí nebo zabije bude následně potrestán soudem nebo dokonce osvobozen, že měl nějakou polehčující deviaci. Například že byl nepříčetný nebo ho k tomu vedla nadpřirozená moc, ruka či svědomí. Nemusí jít hned o život nebo facky, mnohdy stačí slovo,  výhrůžky a jiné verbální útoky, které dělí lidi na znepřátelené strany. Prvně tři zmíněné: kodex, deklarace, společnost ztráci svoji váhu i hodnotu, důležitost získávájí právníci, soudy, tresty a náhrady za ně.

Proč bychom měli lidská práva v prvé řadě respektovat, ctít a uznávat, víc než prosazovat další speciální lidská práva a praktikovat onen "pseudohumanismus" lze vysvětlit, snad i jenoduše: 

Respektovat lidská práva je projevem nebo odrazem míry svobodné vůle v nás. Svobodná vůle je součástí LP, čím je vůle větší, tím je společnost na vyšší úrovni, je vyspělejší, nachází se na vyšším stupni hodnot. Hodnot, na které se tak často odvoláváme v obavě, že o ně můžeme přijít. Jsou či nejsou LP zázračný lék? Zázrak by byl, kdychom v sobě našli tu vůli jejich princip dostatečně uchopit a vnést do společnosti. Úvod by měl být patrně rozsáhlejší, i dialog má však jisté mantinely a vyčleněný čas. Co nenajdeme zde, lze dohledat. 

Pokud je zákon nad právem podpořený váhou trestu, první bychom měli dbát těch práv. Dovolím si stanovit hierarchii, postupně od té nejvyšší:

  • Všeobecná deklarace lidských práv, OSN. Dále VDLP
  • Evropská úmluva o lidských právech a svobodách
  • Ústva ČR
  • Listina základních práv a svobod
  • Občan, jednotlive

Základní lidská práva jsou:

  • Na život 
  • Důstojný život
  • Bezpečí
  • Štěstí (zahrnují legislativu, kulturu, vzdělání atd)
  • Vlastnit
Posledním argumentem úvodu a důvodu k zamyšlení je věta z Úvodu VDLP: 
"...že zneuznání lidských práv a pohrdání jimi vedlo k barbarským činům
urážejícím svědomí lidstva, a že vybudování světa, ve kterém lidé, 
zbavení strachu a nouze, se budou těšit svobodě  projevu a přesvědčení, 
bylo prohlášeno za nejvyšší cíl lidu, ...". 
 
Lidská práva jsou zajímavá i tím, že neříkají co kdo musí ale na co je právo. Právě toto právo je třeba chránit a respektovat. V závěru deklarují, že nikdo a nic nemá právo tato práva potlačovat. K právnímu závazku dodržování VDLP slouží navazující úmluvy, ústavy a zákony.

Lidská práva a svobody..... ... pojdme si je na praktických .....příkladech ukázat, zvážit kde fungovat mohou a kde je třeba moci soudní. 

____________________________________________________________________________________

Zkrátka někdo ji měl říci „Milá Káťo, jsi sympatická dívka a to, že jsi muslimka je tvoje věc. V naší evropské kultuře je podávání malého množství alkoholu u večeře zcela normální a obvyklé. Kdo nechce pít tak nepije. Takže samozřejmě tobě nabízet nebudeme, ale jinak se budeme chovat podle našich zvyků a pravidel“ říká exministr (MO 2003-2004) a generál Miroslav Kostelka nad pořadem "Prostřeno" v TV Prima, kdy vyžadovala respektování jejího "tabu" ve věci alkoholu u večeře.

Ne že "samozřejmě tobě nabízet nebudeme" ale "Más právo alkohol odmítnout, to je takové naše právo i společenský zvyk. Tvoje právo svobodné vůle , přijmout i odmítnout". nemusíme na ni hned vytahovat paragrafy, Ústavy ČR, LZPS a odstavce delklarací a Evropské úmluvy o právech a svobodách.

Ani v paragrafovém znění vysvětlení nemusí být složité ... LZPS Článek 2

(1) Stát je založen na demokratických hodnotách a nesmí se vázat ani na výlučnou ideologii, ani na náboženské vyznání.
(2) Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví.
(3) Každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá.

Celá aféra mohla skončit hned na místě a nemusela z toho dělat aféra, kterak islám ubližuje nám a my islámu, čili vyžadování zvláštních práv, jakéhosi pomyslného respektu a obavy nabídnout někomu něco co nechce a brání mu v tom svobodná vůle. Nejsme tyrani.

 

 

______________________ zásobník problémů ___________________________________

Video, Sexuální útoky: Kolem 12:15 min se mnou poněkud zamávala. Na otázku, jestli se mají evr. ženy obávat, odpověděla: "Všeobecně se toho obávat nemusíme, když budou fungovat bezpečnostní složky. A budou fungovat odpovídající tresty".... Vůbec její demagogicko- osvícený projev hlásající lásku pod policií a výhrůžkou trestů je velmi zvlášní.... Policie a tresty ochrání nás před násilnostmi. Ta dáma něco přeskočila, říká se tomu lidskost.  video.aktualne.cz/dvtv/al-oukla-sexualni-utoky-s-uprchliky-nebo-islamem-spojovat-ne/r~b1f9e4debec711e5a0ca0025900fea04/

____________________________________________________________________________________________________

*) „Zásadní je, že podle směrnice není možné dát k adopci dítě bez souhlasu rodičů, kteří nemají trvalý pobyt v Norsku. Je to ale pouze doporučení a Barnevern se tím řídit nemusí a, jak je vidět, ani neřídí. Barnevern se nemusí nikomu zodpovídat, ani nic vysvětlovat, není tu kontrola ze strany státu,“ řekla deníku ECHO24.cz poslankyně za TOP 09 Jitka Chalánková. echo24.cz/a/i2JUJ/zena-v-pozadi-barnevernu-rodice-nejsou-duleziti-klicova-je-pece

VDLP, článek 16
(3) Rodina je přirozenou a základní jednotkou společnosti a má nárok na ochranu ze strany
společnosti a státu.